De baan “AALST 2000” is een getrouwe weergave van het station van Aalst-Noord zoals het bestond in 2000, maar dan wel op schaal 1/87 (HO).  Het nagebouwde stationsgedeelte gelegen tussen de Dendermondsesteenweg (richting Gent) en Molendries (richting Denderleeuw) is ongeveer 950m lang.

Alles werd opgebouwd aan de hand van de originele plannen van de NMBS. Geen enkel detail ontbreekt. De enige toegeving die werd gedaan (die in feite moest gedaan worden) betreft de bochten van de sporen, die omwille van plaatsbesparing werden “rechtgetrokken”.

Het eigenlijke stationsgebouw, het NMBS-dienstgebouw, de perronoverkappingen, de bovenleiding, de tunneldoorgangen, enz... zijn allemaal zelfbouw.

De gebruikte sporen zijn Märklin K-rails, omdat daardoor de mogelijkheid gecreëerd werd om met alle systemen te kunnen rijden: drie- rail (digitaal Motorola/MFX) en twee-rail (digitaal DCC). Natuurlijk kan ook nog manueel analoog gereden worden. Om automatisch te kunnen rijden werd de baan onderverdeeld in blokken. Terugmeldingen (aan de hand van stroomdetectie) geven aan waar een trein zich bevindt. Er worden géén railstukken stroomloos gezet om een trein te stoppen. 

Om een mooi treinbedrijf weer te kunnen geven is achter de baan een keerspoor geplaatst en rechts van de baan opstelblokken.